Hankkeen tiedot |
Nimi | Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus |
Aloituspäivä | 1.8.2017 |
Lopetuspäivä | 30.4.2018 |
www-sivut | - |
Tila | Päättynyt |
Yhteyshenkilö | Pirjo Kinnunen |
Kuvaus | Tutkimushankkeen tavoitteena on vastata kolmeen kysymykseen: 1) millaisia osaamistarpeita sote-uudistus synnyttää, 2)
mitä pitäisi tehdä, jotta näihin uusiin tarpeisiin pystyttäisiin vastaamaan ja, 3) mitä tapahtuu, jos tarpeisiin vastaamisessa epäonnistutaan. Kysymyksiin vastaaminen vaatii sosiaali- ja terveydenhuollon, mukaan lukien koulutusjärjestelmät, nykytilan arviointia, toimijoiden mahdollisimman monipuolista ja kattavaa kuulemista sekä tulevaisuusskenaarioiden riskianalyysiä. Hanke tuottaa sote-osaamisen ja koulutuksen optimoinnin näkökulmasta kannanotot siihen, millaisia nykyiset tai mahdolliset uudet tutkintorakenteet ja niiden sisällöt tulisi olla, millaista tutkintoja täydentävää koulutusta tarvitaan sekä millaisilla osaamisen kehittämisen muodoilla sekä tutkimus- ja kehittämisyhteistyöllä näihin päästään. Tämä tutkimushanke koostuu kolmesta osahankkeesta, joilla jokaisella on tarkkaan harkittu ja olennainen rooli hankkeen tavoitteen saavuttamisessa. I Osahanke: Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden nykyinen sote-osaaminen ja sen puutteet II Osahanke: Sote-uudistuksen synnyttämät osaamisen tarpeet ja niihin vastaaminen III Osahanke: Sosiaali- ja terveysalan sote-osaamiseen liittyvän koulutuksen nykytila ja tulevaisuus |
Kehittämistarve | Meneillään oleva sote-uudistus edellyttää ammattilaisten osaamisen ja koulutuksen optimointia. Tutkimushankkeessa
tuodaan uutta ja kokoavaa tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien sote-osaamisen ja koulutuksen uudistamiseksi, jotta voidaan varmistaa asiakkaiden ja potilaiden oikeus hyvään hoitoon ja palveluun, optimoida koulutettujen ammattilaisten osaamisen sekä löytää parhaat mahdolliset koulutuskäytännön sen ratkaisemiseksi. Hankkeessa tuotettu tieto auttaa kohdistamaan ammattilaisten osaamista vastaamaan muuttuviin tarpeisiin sekä tunnistamaan ne osaamisvalmiudet, jotka ammattilaiset tarvitsevat, jotta asiakas- ja potilaslähtöisessä työssä ei synny kustannuksia aiheuttavia työtehtävien päällekkäisyyksiä tai hoito- ja palveluaukkoja. Sote-ammattilaisten osaamisen näkökulmasta uudistuksen kriittisiä lähtökohtia ovat nykyinen hoito- ja palvelujärjestelmän ammatti- ja asiantuntijalähtöisyys sekä se, että Suomessa sote-työssä on suuri alueellinen vaihtelu sosiaali- ja terveystarpeissa ja työssä. Myös ennakoitu sote-työvoiman puute edellyttää osaamisen ja koulutuksen optimoitia parhaan mahdollisen seosiaali- ja terveystuloksen tavoittamiseksi. Sote-ammattilaisilla on tulevaisuudessa oltava uudenlaista osaamista asiakkaiden ja potilaiden osallisuudesta ja toisaalta työntekijyyden muutoksesta. Lisäksi osaamisen joustavuus toimintaympäristöjen ja työnjaon muutoksissa, automatiikan ja robotiikan käytössä ja arvioinnissa ja työn ja sen tulosten kohdentamisessa ja optimoinnissa ovat välttämättömiä tulevaisuuden sote-työntekijöillä. Tutkimushankkeen tuottaman tiedon myötä rakentuu kuva suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamisen ja koulutuksen mahdollisuuksista löytää uusia ja radikaaleja ratkaisuja. Nämä luovat aiempaa paremmat puitteet parantaa hoidon ja palvelun laatua, tehokkuutta ja taloudellisuutta. Lisäksi ne synnyttävät pohjaa uusien, kansainvälisesti innovatiivisten ratkaisujen löytämiseksi. |
Toimenpiteet | |
Tulokset | |
Kumppanit | |
Rahoittaja | Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta |