Hankkeen tiedot |
Nimi | Omahoitoa ja etähoitoa tukevien asiakaslähtöisten sähköisten palveluiden ja palveluprosessien kehittäminen perusterveydenhuollossa - ASSI -partnerihanke |
Aloituspäivä | 1.10.2012 |
Lopetuspäivä | 31.12.2014 |
www-sivut | - |
Tila | Päättynyt |
Yhteyshenkilö | Annikki Jauhiainen |
Kuvaus | Tavoitteena Assi-hankkeessa on
- Kehittää uudenlaisia menetelmiä tukea kansalaisia sähköisten terveyspalvelujen käyttöönotossa ja hyödyntämisessä oman terveyden edistämisessä ja omahoidossa. - Kehittää ja ottaa käyttöön asiakaslähtöisiä, omahoitoa ja etäohjausta tukevia sähköisiä terveyspalveluja eri asiakasryhmille - Uudistaa hoitopolkuja, joissa otetaan käyttöön sähköisiä palveluja sekä kehittää niihin liittyviä työ- ja toimintaprosesseja - Vahvistaa henkilöstön osaamista sähköisten palvelujen toteuttamisessa ja ottaa käyttöön ammattilaisten ja lähiesimiesten väliset sähköiset konsultaatio ja kokouskäytännöt - Mallintaa asiakaslähtöisten sähköisten terveyspalvelujen kokonaisvaltainen käyttöönotto ja vaikuttavuuden arviointi |
Kehittämistarve | Pohjois-Karjalan ja Ylä-Savon alueet ovat väljästi asuttuja alueita, joille kohdistuu haasteita palvelujen tasa-arvoiseen saatavuuteen ja palvelujen laatuun. Sähköisten terveyspalveluiden kehittämisellä ja käyttöönotolla voidaan parantaa perusterveydenhuollon, työterveyshuollon ja mielenterveyspalvelujen laatua ja tasa-arvoista saatavuutta.
Kiristynyt kuntatalous tuo haasteita sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuuteen ja kustannusvaikuttavuuteen. Sähköisten palvelujen kehittämisellä ja käyttöönotolla tehostetaan asiakaspalvelua ja palveluprosesseja sekä niihin liittyviä työ- ja toiminta prosesseja. Näiden avulla voidaan parantaa tuottavuutta ja palvelujen vaikuttavuutta. Asiakaslähtöisillä sosiaali- ja terveyspalvelut antavat asiakkaille aktiivisen roolin ottaa vastuuta oman terveytensä edistämisestä ja omahoidosta. Tätä voidaan tukea sähköisten omahoito- ja etähoitopalvelujen avulla, joiden käytön on todettu parantavan kansalaisten omahoitoa ja terveyttä. Lisäksi sähköiset palvelut edistävät kansalaisten arjen hallintaa. Väljästi asuttu alue ja mahdolliset kuntaliitokset tai yhteistoiminta-alueiden muodostuminen (kaukana sijaitsevat toimipisteet) tuovat haasteen organisaation sisäiselle tiedon välitykselle ja vuorovaikutukselle. Sähköisten kokous- ja konsultaatiokäytäntöjen avulla voidaan tehostaa organisaation toimintaa, edistää tiedon ja osaamisen liikkumista, mahdollistaa työntekijöiden ja esimiesten vertaistuki ja parantaa tuottavuutta (mm. matkakustannusten säästyminen). |
Toimenpiteet | - Kysely kansalaisille tieto- ja viestintätekniikan osaamisesta ja valmiuksista käyttää sähköisiä palveluja
- Kysely hankkeessa mukana olevien organisaatioiden henkilöstölle tieto- ja viestintätekniikan osaamisesta ja valmmiuksista käyttää sähköisiä palveluja ja sähköisiä kokous- ja konsultaatiokäytäntöjä - Henkilöstön koulutusta ja perehdytystä ottaa käyttöön sähköisiä palveluja - Hankkeen case-esimerkit: pitkäaikaissairaiden omahoito, äitiys- ja lastenneuvola asiakkaan, perusterveydenhuollon seulontatutkimusasiakkaan, depressiopotilaan ja työterveyshuollon asiakkaan palvelut; kuvataan nykyiset palveluprosessit, kehitetään sähköistä asiointia näihin palveluihin ja mallinnetaan uudet palvelut ja niihin liittyvät työ- ja toimintaprosessit - Suunnitellaan kehitettyjen sähköisten palvelujen käyttöönotto, valmennetaan ja tuetaan asiakkaat käyttämään palveluja - Kehitetään ja otetaan käyttöön sähköisiä konsultaatio- ja kokouskäytäntöjä - Etsitään menetelmiä, joilla arvioidaan sähköisten palvelujen vaikuttavuutta ja tuottavuutta - Kootaan hankkeesta arviointi- ja kokemustietoa ja luodaan malli asiakaslähtöisten sähköisten terveyspalvelujen käyttöönotolle |
Tulokset | Hankkeen tuloksena syntyy:
- Toimintamalli miten kansalaisia aktivoidaan ja tuetaan käyttämään sähköisiä terveyspalveluja oman terveyden edistämisessä ja omahoidossa - Asiakaslähtöisiä omahoitoa tukevia sähköisiä palveluja pilottiasiakasryhmille - Uusia ratkaisuja sähköiseen tiedon hallintaan, hyödyntämiseen ja tiedolla johtamiseen - Uudistuneet hoitopolut eri asiakasryhmille, joissa on otettu käyttöön sähköisiä terveyspalveluja sekä niihin liittyvät palvelu- ja toimintaprosessikuvaukset - Toimintatapoja hyödyntää sähköisiä konsultaatiokäytäntöjä - Toimintamalli hyödyntää sähköisiä kokouskäytäntöjä esimiestyössä ja esimiesten välisessä vertaistuessa. - Toimintamalli sähköisten palvelujen käyttöönottoon, käyttöön ja vaikuttavuuden arviointiin |
Kumppanit | Assi-hankkeen hallinoija on Karelia-ammattikorkeakoulu.
Hankkeeseen osallistuvat toimijat ja niissä oleva kohderyhmät ovat: - Joensuun kaupunki ja Kontiolahden kunta, perusterveydenhuollon asiakkaat kehitettävien case:ien osalta ja henkilöstö sekä vanhuspalvelujen henkilöstö ja lähiesimiehet - Joensuun Työterveys, henkilöstö ja asiakkaat (asiakasorganisaatiot ja heidän henkilöstö) kehitettävien case:ien osalta - Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, terveyspalvelujen asiakkaat kehitettävien case:ien osalta ja henkilöstö - Lapinlahden kunnan terveydenhuollon asiakkaat kehitettävien case:ien osalta ja henkilöstö. Assi-hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat Karelia- ja Savonia-ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveydenhuollon opettajat ja opiskelijat. Opiskelijat tekevät hankkeessa erilaisia selvityksiä ja opinnäytetöitä sekä osallistuvat kansalaisten ohjaukseen ja opastamiseen sähköisten palvelujen käytössä. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös - sosiaali- ja terveysalan työntekijät, jotka saavat tietoa sähköisiin palveluihin liittyvistä osaamisvaatimuksista, sähköisistä palveluista ja niiden käytöstä ammattilaisten,asiakkaiden ja organisaation näkökulmista - alueella toimivat kansalaiset ja potilasjärjestöt, joille suunnataan tiedotusta sähköisten palvelujen käytöstä. |
Rahoittaja | ESR Flat rate |