Hankkeen tiedot |
Nimi | Laatua ja tunnettavuutta palveluihin |
Aloituspäivä | 3.6.2015 |
Lopetuspäivä | 31.12.2016 |
www-sivut | - |
Tila | Päättynyt |
Yhteyshenkilö | Tomi Hyttinen |
Kuvaus | Hankkeen tarkoituksena on Savonian tutkimus- ja testauspalvelujen tunnettavuuden, markkinoinnin ja myynnin kehittäminen. Lisäksi hankkeen tarkoituksena on kehittää tutkimus- ja testauspalveluja ja niiden laadunhallinnan dokumentointia yhteisellä mallilla sekä hakea valituille palveluille akreditointeja. Myös palvelujen tarkempi tuotteistaminen ja profilointi asiakastarpeiden mukaisiksi on hankkeen ydintoimintaa. Hankkeen kautta haetaan yleisesti yhtenäisyyttä Savonian tutkimus- ja testauspalvelujen markkinointiin ja myyntiin sekä laatuun ja toteutukseen.
Hankkeen tavoitteita ovat: 1. Parantaa Savonian palvelujen tunnettavuutta ja kysyntää sekä myyntiä 2. Parantaa Savonian palvelujen toimivuutta, laatua ja uskottavuutta |
Kehittämistarve | Savonia-ammattikorkeakoulun (jäljempänä Savonia) toinen päätehtävä opetuksen lisäksi on soveltava tutkimus- ja kehitystyö, jolla ammattikorkeakoulu vaikuttaa alueensa kehitykseen. Tätä yhteiskunnallista vaikutustehtäväänsä Savonia toteuttaa laaja-alaisen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintansa (TKI) avulla hyödyntäen tehtävässä myös korkealaatuisia ja nykyaikaisia tutkimus- ja testausympäristöjään sekä niissä työskentelevää ammattitaitoista henkilökuntaa ja eri alojen opiskelijoita.
Savonia tarjoaa alueen yrityksille ja organisaatioille useita tutkimus- ja testauspalveluja eri yksiköissään. Tietoisuus Savonian tutkimus- ja testauspalveluista on Pohjois-Savossa kohtalaisen hyvä etenkin palvelujen asiakkaiden keskuudessa, mutta lähialueen sekä asiakaskunnan ulkopuolella potentiaaliset asiakkaat tuntevat melko heikosti näitä palveluja. Savoniassa on myös todettu olevan tarve kehittää ja yhtenäistää palvelujen toimintaa ja laatua sekä koota palveluille osittain yhteinen laadunohjausjärjestelmä. |
Toimenpiteet | Hankkeen toimenpiteitä ovat:
1. Palveluyksiköiden palveluliiketoiminnan kehittäminen 2. Liiketoimintamallit palveluille 3. Markkinointi- ja myyntisuunnitelmat 4. Markkinointivälineiden ja -materiaalien kehittäminen 5. Markkinoinnin ja myynnin pilotointi hankkeen aikana 6. Palveluiden esittely- ja koulutustilaisuudet 7. CRM:n käyttöönotto 8. Toimintaprosessien kehittäminen 9. Dokumentointi laatukäsikirjaksi yhteisellä mallilla 10. Palvelujen akkreditoinnin tarpeen, edellytysten ja kustannusten arviointi 11. Valittujen palvelujen akkreditointi 12. Toimintaprosessin laadun jatkuva hallinta ja ylläpidon organisointi |
Tulokset | Hankkeen tuloksia ovat:
1. Asiakkaiden paremmin tunnistamat ja käyttämät Savonian tutkimus- ja testauspalvelut 2. Tuotteistetut ja laadukkaammat Savonian tutkimus- ja testauspalvelut |
Kumppanit | Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat nykyisten ja potentiaalisten asiakasyritysten ja muiden -tahojen henkilöstö sekä Savonian oma henkilöstö ja opiskelijat. Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat asiakastahojen tuotteiden ja palvelujen ostajat ja hyödyntäjät. |
Rahoittaja | EAKR Flat Rate 2014-2020 |