Hankkeen tiedot | ![]() |
Nimi | Safkan jäljillä - Ruokaketju tutuksi nuorille |
Aloituspäivä | 1.10.2024 |
Lopetuspäivä | 30.9.2026 |
www-sivut | - |
Tila | Käynnissä |
Yhteyshenkilö | Sini Sarén |
Kuvaus | Safka jäljillä – Ruokaketju tutuksi nuorille -hanke vahvistaa ala- ja yläkouluikäisten ruokatuotannon tuntemusta, lisää tietoisuutta ruoan alkuperästä ja tukee lähellä tuotetun ruoan roolia kestävän ja terveellisen ruokavalion osana.
Parannamme ruokatuotannon tuntemusta tarjoamalla ajantasaista ja todennettua tietoa ruoan alkuperästä ja maatalouden kulttuurisesta, ekologisesta, taloudellisesta ja ravitsemuksellisesta roolista arkipäivän elämässä. |
Kehittämistarve | Globaalisti kestävän ruoantuotannon kannalta on tärkeää, että ruokaa tuotetaan kaikilla olosuhteiltaan viljelylle suotuisilla alueilla kulttuurisesti, sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Ruokajärjestelmän ja -kulttuurin tunteminen lisää ruoan arvostusta, kestävien ruokavalintojen tekemistä ja siten ihmisten ja ympäristön terveyttä edistäviä kestäviä maatalouskäytäntöjä.
Ruoan alkuperän tiedostamiselle ja ruokakulttuurin vahvistamiselle ala- ja yläkouluikäisten parissa on laajasti tarvetta. Ruoan arvostaminen lähtee kotoa, mutta koululla on merkittävä rooli ruokakulttuurin vahvistamisessa ja ajantasaisen ja todennetun tiedon välittämisessä ruoan alkuperästä. Ruokakulttuurin ja -järjestelmän ymmärtäminen auttaa hahmottamaan paremmin maatalouden roolin ja sen kulttuuriset, ekologiset, taloudelliset ja sosiaaliset vaikutukset arkipäivän elämään. Peruskoulun nykyisessä opetussuunnitelmassa maataloutta ja ruokatuotantoa käsitellään tällä hetkellä 4. luokan ympäristöopin opetuksessa. Oppikirjat pystyvät luomaan vain kapea kuvan ruokatuotannosta, koska aiheelle on varattu vain rajallinen määrä tilaa. Oppikirjojen ohella opetuksessa käytetään paljon myös muuta sähköistä oppimateriaalia. Tällä hetkellä opetukseen soveltuvaa materiaalia ruokatuotannosta on muun muassa aoe.fi, ruokatieto.fi, ruokatutka.fi, luma.uef.fi ja mtk.fi -sivuilla. Materiaali soveltuu hyvin aiheen käsittelyyn yleisellä tasolla. Tämä verkosta saatava materiaali ei tunnista koulun lähiympäristön toimijoita eikä tue juuri oman alueen ruokatoimijoiden yhteyksiä kouluille. Näin laajempi ymmärrys oman alueen alkutuotannosta ja sen merkityksestä voi jää saamatta. Yläkoululaisille tarvitaan erilaista materiaalia kuin alakoululaisille ja aihetta on käsiteltävä nuoria puhuttelevalla tavalla. Myös opettajat tarvitsevat syvempää tietoa voidakseen vastata kysymyksiin ja ohjatakseen oppilaat etsimään tietoa itsenäisesti luotettavista lähteistä. |
Toimenpiteet | Oppimateriaalien tuottaminen:
Tuotetaan Safkan jäljillä -oppimateriaalia, joka kuvaa kestävän lähiruoan tuotantoketjua sekä ruokatuotannon vihreää siirtymää. Materiaaleissa huomioidaan erityisesti opettajille suunnattu tieto. Tämän tiedon avulla opettaja voi perehtyä aiheeseen syvällisemmin ja on siten valmiimpi vastaamaan oppilaiden esittämiin kysymyksiin sekä ohjaamaan tarvittaessa hakemaan lisätietoa luotettavista lähteistä. Käydään läpi olemassa olevat oppimateriaalit yhteistyössä eri materiaaleja tuottavien tahojen kanssa. Varmistetaan, että materiaalit sisältävät kattavasti ajantasaista ja puolueetonta tietoa ruoantuotannon eri osa-alueilta, kuten lähiruoasta, kestävästä kasvi- ja kotieläintuotannosta, teknologiasta ja taloudesta. Tuotettavat materiaalit: Kirjallista materiaalia, tehtäviä, lyhyitä tietoiskuvideoita Materiaalia tuotetaan etenkin alakoulun ympäristöopin tunneille sekä yläkoulun biologian ja kotitalouden opetukseen. Oppimateriaalia tuotetaan myös monialaisten oppimiskokonaisuuksien tueksi. Materiaalit julkaistaan aoe.fi-sivustolla. Käydään läpi olemassa olevat oppimateriaalit ja ehdotetaan niihin täydennyksiä tarvittavin osin. Perustetaan työryhmä, joka säännöllisin väliajoin tekee oppimateriaalien tarkastuksen. Työryhmässä on mukana ammattikorkeakoulujen ja ammattiopistojen luonnonvara-alan henkilöstöä. Ruoantuotantoon tutustuminen: Suunnitellaan ja pilotoidaan toimintamalleja, joiden avulla peruskoulujen opettajat, opinto-ohjaajat ja oppilaat tutustuvat ruoantuotantoon. Tutustuminen tapahtuu opintoretkien sekä virtuaalisten maatilaympäristöjen avulla. Opintoretkien toteutuksen suunnittelu ja pilotointi - Suunnitellaan ohjelma, tukimateriaali, yhteistyökumppanit ja laaditaan kustannusarvio opintoretkistä maatiloille ja lähiruokayrityksiin. Pilotoidaan alueellisia opintoretkiä peruskoulujen oppilaille ja opettajille seuraavilla alueilla: Uusimaa, Länsi-Suomi, Häme ja Pirkanmaa, Keski-Suomi, Itä-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Lappi. Lisäksi toteutetaan opintoretkiä opettajaopiskelijoille. Toimintamallin suunnittelussa ja pilotoinnissa tehdään tiivistä yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa (esim. MTK, Maa- ja kotitalousnaiset, yrittäjäyhdistys, alueen yritykset). Mallia opintoretkiin haetaan Maaseutuammattiin ry:n sekä Suomen Metsäsäätiön toiminnasta. Etsitään vaihtoehtoja toimintamallin jatkorahoitukseen hankkeen päättymisen jälkeen. Testataan opetuskäyttöön soveltuvia olemassa olevia virtuaalisia maatilaympäristöjä, joissa opettajat ja oppilaat voivat tutustua nykymaatilojen eri tuotantotapoihin. Oppimisympäristöissä tutustutaan ruoan alkutuotannon eri vaiheisiin peruskoululaisille suunniteltujen tehtävien avulla. Suunnitellaan ja pilotoidaan toimintamalli, jossa agrologiopiskelijat käyvät pitämässä oman alueensa peruskouluissa ruoantuotantoon liittyviä oppitunteja osana omia opintojaan. Toimintamallia testataan ensin hankkeen toteuttajaorganisaatioiden toiminnassa ja se jalkautetaan myös muihin ammattikorkeakouluihin. Selvitetään opettajien lisäkoulutustarpeita ruoantuotantoon liittyen sekä laaditaan suunnitelma näiden tarpeiden täyttämiseksi, esimerkiksi avoimen ammattikorkeakoulun tarjontana. Viestintä ja vaikuttavuus: Viestinnän työpaketin tavoitteena on tuottaa viestintämateriaalia hankkeessa tuotetuista oppimateriaaleista ja toimintamalleista eri kohderyhmille. Viestinnän tehtävänä on samalla luoda positiivista mielikuvaa maataloustuotannosta ja lähiruokayrityksistä peruskoulun oppilaille ja opettajille. Laaditaan viestintäsuunnitelma valtakunnalliseen ja alueelliseen viestintään, jossa määritellään viestinnän kanavat ja viestien sisällöt kohderyhmittäin. Valtakunnallista viestintää toteutetaan tilayhteistyöstä maatiloille ja kouluille. Viestitään opintoretkien toteutusmallista valtakunnallisesti peruskoulujen opettajille, rehtoreille ja sivistysjohtajille. Tuotetaan helposti hyödynnettävää viestintämateriaalia opintoretkien toteutusmalleista, oppimat |
Tulokset | Hankkeessa syntyvät tuotokset ja tulokset:
- Safkan jäljillä – oppimateriaalit ja opettajien tukimateriaalit 4.–6. -luokkien ja yläkoululaisten opetukseen, julkaistaan aoe.fi-sivuilla. - Opintoretkien toteutusmallit 4.–6. -luokkien oppilaille ja yläkoululaisille, peruskoulun opettajille sekä opettajaopiskelijoille. - Mallit ja ehdotukset opintoretkien toteutuksen organisointiin yhteistyössä alueellisten toimijoiden kanssa. - Mallit opintoretkien rahoitukseen - Alan viestintämateriaalit eri toimijoiden käyttöön opintoretkien ja oppituntien tueksi. |
Kumppanit | Toteuttajat:
Savonia-ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja), Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Koulutuskeskus Brahe. Hankkeen kohderyhmänä ovat alakoulun 4.–6. -luokkalaiset ja yläkoululaiset, opettajat, opinto-ohjaajat, opettajaopiskelijat sekä alkutuottajat ja lähiruokayrittäjät. |
Rahoittaja | Maa-ja metsätalousministeriö 2014-2020 |