Hankkeen tiedot

EU-logo, sekä teksti Euroopan unionin osarahoittama.
NimiTahkon kv-yritysryhmähanke
Aloituspäivä1.4.2024
Lopetuspäivä31.12.2025
www-sivut-
TilaKäynnissä
YhteyshenkilöTiina Kuosmanen
KuvausNämä yritykset ovat motivoituneet ja tehneet pitkään pohjatyötä kansainvälistymisen eteen mm. osallistumalla eri kehittämishankkeisiin ja kehittäneet omia toimintojaan. Nyt he haluavat hyödyntää aikaisempia kontakteja ja osaamistaan sekä lähteä yhdessä testaamaan Tahkon vetovoimaa lähialueen kv-markkinoille.

Hankkeen tavoitteena on saada Tahkon alueen yrityksille uusia yhteisiä vastuullisia tuotepaketteja, sekä lisää kansainvälistä näkyvyyttä ja myyntiä valituilla kohdealueilla. Toimenpiteet kohdennetaan messuvierailujen, myyntitapahtumien ja matkanjärjestäjätapaamisten kautta Balttian maihin ja saksankieliseen Eurooppaan sekä Espanjaan, joista on tavoitteena saada uusia kansainvälisiä asiakasryhmiä Tahkolle. Samalla kehitetään yrittäjien kansainvälistä tuotteistamis-, markkinointi-, myynti- ja viestintäosaamista. Kansainvälisten vieraiden myötä Tahkon yritysten yhteistyö tiivistyy, alueen tunnettavuus paranee, toiminta ympärivuotistuu ja liikevaihto kasvaa

Tahkon yritykset haluavat myös syventää kansainvälistä yhteistyötä uudelle levelille ja asemoitua kansallisesti ja kansainvälisesti uudelle sekä kilpailukykyisemmälle tasolle matkailukohteiden joukossa. Tämä tapahtuu
kontaktoimalla suoraan kohdealueiden matkanjärjestäjiä ja tuottamalla heidän asiakkaille sopivia valmiita tuotepaketteja sekä markkinointimateriaalia. Lisäksi Tahkon yritykset hostaavat kansainvälisiä pre- ja post toureja eli matkanjärjestäjien tutustumismatkoja.
KehittämistarveTahko on valtakunnallisesti yksi Suomen suosituimmista ympärivuotisista matkailukeskuksista, jonka kävijämäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Vuoden 2022 aikana Tahkolla vieraili noin 1 miljoona kävijää, mutta pääosa eli noin 95 %:a kävijöistä oli kotimaisia matkailijoita ja ulkomaalaisten vieraiden osuus oli vajaa 5%:a. Nyt alueen yrittäjät haluavat ja ovat valmiit laajentamaan asiakaskuntaansa kansainvälisiin matkailijoihin sekä tehdä yhdessä kohdennettua markkinointia valituille kohdealueille Baltian maihin, Keski-Euroopan saksankielisiin maihin ja Espanjaan.
Samalla vahvistetaan ympärivuotista käyttöastetta sekä saadaan työllistettyä työntekijöitä ympärivuotisesti.
Yrittäjät osallistuvat eri matkailun myyntitilaisuuksiin ja messuille, jotta saavat suoria kontakteja matkanjärjestäjiin. Lisäksi Tahkon yritykset hostaavat kansainvälisiä pre ja post toureja eli matkanjärjestäjien tutustumismatkoja. Näihin tilaisuuksiin tarvitaan oikeanlaista esittelymateriaalia ja uusia tuotepaketteja.
ToimenpiteetHanke koostuu kolmesta työpaketista (TP1-TP3), jotka liittyvät saumattomasti toisiinsa. Työpakettien keskiössä ovat kansainvälistymiseen liittyvät toimenpiteet. Työpaketit menevät osittain limittäin ja ajoittuvat kahden vuoden jaksolle, jolloin ehditään näkemään jo jonkin verran tuloksia.

TP1 koostuu kahdesta yhteisestä valmennustyöpajasta, joissa kootaan ensisijaisesti kv- matkailijoille sopivia tuotepaketteja hyödyntäen esim. matkanjärjestäjä-asiantuntijoita, valmiita markkinaselvityksiä ja teköälyä. TP2 ja TP3 koostuvat koti- ja ulkomailla olevista messu-, myynti- ja markkinointitapahtumiin osallistumisista ja niihin liittyvien markkinointimateriaalien tekemisestä. Tuotteiden sisällössä ja markkinointimateriaalissa hyödynnetään vastuullisuuden lisäksi Visit Finlandin Suomen kansainvälisiä vetovoima teemoja onnellisuus, luonto, sauna, Joulupukki, järvet ja vapaus sekä turvallisuus.
TuloksetHankkeen tulokset liittyvät matkanjärjestäjätapaamisten ja -sopimusten määriin, yhteisten tuotepakettien määrään sekä kv-matkailijoiden saapumismäärää alueelle.

Hankkeen tavoitteena on saada:
*valituille kansainvälisille matkailijoille sopivia tuotepaketteja - 8 eri teematuotetta.
*videot ja muut markkinointi- ja myyntimateriaalit - 4-6 kpl
*matkanjärjestäjäkontaktit - 5 kpl, joiden katalogeihin ja välitykseen saadaan Tahkon tuotteet.
* uudet yhteistyöverkostot Keski-Euroopan markkinoilla - 5 kpl
KumppanitTahkon alueen yritykset; Hankkeessa ovat suoraan mukana PNT Active, Panorama Resort ja Tahko Mountain, yritysryhmän ulkopuolisena tiiviinä kummppaniverkostona ovat TAHKOcom ja Break Sokos Hotel Tahko sekä muut Tahkon yritykset.
RahoittajaEMR flat rate 2021-2027