Hankkeen tiedot | ![]() |
Nimi | Kaksikielinen korkeakoulutus |
Aloituspäivä | 1.1.2025 |
Lopetuspäivä | 30.6.2027 |
www-sivut | - |
Tila | Käynnissä |
Yhteyshenkilö | Essi Markoff |
Kuvaus | Hankkeen päämäärä on edistää maahanmuuttajataustaisten korkeakoulutettujen työllistymistä koulutusta vastaavaan työhön Suomessa.
Hankkeessa kehitetään kaksikielistä pedagogiikkaa ja ammattikorkeakoulujen arkeen sellaisia käytäntöjä, jotka vahvistavat henkilöstön kykyä toimia monikielisesti, kulttuuritietoisesti ja opiskelijoiden suomen kielen taitoja kehittäen. Hankkeessa luodaan englanninkielisiin AMK-tutkintoihin kaksikielisiä opintokokonaisuuksia, joissa suomen opetus on kytketty substanssin opetukseen. Hankkeen tavoitteet: 1. Kehittää ja pilotoida englanninkielisiin AMK-tutkintoihin kaksikielisiä opintokokonaisuuksia, joissa suomen opetus on kytketty substanssin opetukseen. 2. Kehittää ammattikorkeakoulujen opetus- ja ohjaushenkilöstön kaksikielisen pedagogiikan osaamista ja kaksikielisen pedagogiikan malli, jota voidaan soveltaa eri tutkintoihin alasta riippumatta. 3. Rakentaa kaksikielisen harjoittelun malli vahvistamalla työelämäyhteistyötä, rakentamalla harjoitteluverkostoa sekä tukemalla työpaikkojen valmiuksia ohjata kaksikielistä harjoittelua. 4. Vahvistaa ammattikorkeakoulujen ja ammatillisen toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilöstönkielitietoisuusosaamista englannin- ja suomenkielisissä ohjelmissa sekä opettajiksi tai opinto-ohjaajiksi opiskelevien keskuudessa. |
Kehittämistarve | Vieraskielisten opiskelijoiden määrä ammattikorkeakouluissa ja etenkin englanninkielisissä tutkinto-ohjelmissa on lisääntynyt viime vuosina. Ulkomaalaistaustaiset korkeakoulutetut päätyvät kantaväestöä useammin työttömiksi tai koulutustaan vastamaattomiin töihin tai he saattavat muuttaa pois maasta. |
Toimenpiteet | Hankkeen keskeiset toimenpiteet ovat:
1. Pilotoidaan AMK-tutkintoihin kaksikielisiä opintokokonaisuuksia, joissa suomen opetus on kytketty substanssin opetukseen. 2. Kehitetään kaksikielisen pedagogiikan malli, jota voidaan soveltaa eri tutkintoihin alasta riippumatta, ja joka nostaa opetus- ja ohjaushenkilöstön kaksikielisen pedagogiikan osaamistasoa. 3. Kehitetään kaksikielisen harjoittelun malli, joka tukee työpaikkojen valmiuksia ohjata kaksikielistä harjoittelua ja joka auttaa vieraskielistä opiskelijaa oppimaan kieltä harjoittelupaikalla. 4. Kehitetään kielitietoisen opettamisen verkkokurssi opetus- ja ohjaushenkilöstön käyttöön. Verkkokurssi hyödyttää sekä suomen- että englanninkielisissä ohjelmissa toimivaa henkilöstöä. |
Tulokset | Hankkeen tuloksena ammattikorkeakoulujen kyky vastata kasvavan maahanmuuttajaväestön tarpeisiin on vahvistunut. Lisäksi englanninkielisiin tutkintoihin on kehitetty kaksikielisen pedagogiikan malli ja kaksikielisen harjoittelun malli, joita voidaan hyödyntää tutkinnoista riippumatta eri aloilla. Lisäksi ammattikorkeakoulujen opetus- ja ohjaushenkilöstöllä on käytössään eri aloille soveltuvaa kielitietoisen pedagogiikan materiaalia. |
Kumppanit | Hanke toteutetaan ryhmähankkeena, jota koordinoi Tampereen Ammattikorkeakoulu. Osatoteuttajina ovat Savonian lisäksi Oulun Ammattikorkeakoulu ja Humanistinen Ammattikorkeakoulu.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on ammattikorkeakoulujen opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä muu henkilöstö. Varsinaiseen kohderyhmän kuuluu myös ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat, muiden oppilaitosmuotojen opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ohjaava henkilöstö. Välillistä kohderyhmää ovat pilotoitavaan toimintaan osallistuvat korkeakoulujen ulkomaalaistaustaiset ja osin myös suomalaiset opiskelijat sekä kaksikieliseen harjoittelupilottiin osallistuvien työyhteisöjen työntekijät ja esihenkilöt. |
Rahoittaja | ESR+ 2021-27 |